23948sdkhjf

Coca-Cola klar til at svinge sparekniven

På trods af fremgang i omsætningen faldt læskedrikgigantens indtjening markant i 2011, og det medfører en ny global spareplan.
Nettoomsætningen steg med 5 procent til $11.040 mio. i regnskabsårets fjerde kvartal for Coca-Cola, som til gengæld oplevede en massiv tilbagegang i årets resultat efter skat, som lød på $1.674 mio.

Det er 71 procent lavere end fjerde kvartal af 2010 og medfører, at læskedrikgiganten samlet set går 27 procent tilbage på bundlinjen med et resultat for hele 2011-regnskabsåret på $8.634 mio.

Med til historien hører, at Coca-Cola havde et særdeles godt år i 2010, hvor regnskabet blev påvirket af flere enkeltstående indtægter, hvorfor en direkte sammenligning kan være svært at foretage.

Aktieanalytikerne reagerede da også overvejende positivt på det ny Coca-Cola-regnskab, som markerer afslutningen på den fireårsplan, der skulle reducere omkostningerne med $400-500 mio. Dette har Coca-Cola til fulde realiseret, men nu iværksættes så en ny spareplan.

Tyskland trækker læsset i Europa
Det nye “Productivity and Reinvestment”-program skal sørge for besparelser på op mod $650 mio. ved udgangen af 2015.

- Jeg er glad for at kunne konstatere, at Coca-Cola fortsætter sit momentum mod at realisere vores 2020-vision med et stærkere brand, klare strategier og en velfokuseret udførelse mod yderligere vækst, konstaterer adm. direktør Muhtar Kent.

Væksten i fjerde kvartal blev især drevet af Thailand (33 %), Indien (15 %), Kina (13 %) og Argentina (12 %).

Den samlede vækst i Europa var på 2 procent med Tyskland (9 %) som den største drivkraft.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095